Hluční a mobilní ..
Když se teď na několik řádek povzneseme nad to, že nechodit do práce a krást hodinky je špatné a nežádoucí, zbyde nám jen několik nevyřešených otázek.. Jestliže mají cikáni ve zvyku parazitovat na svém okolí jak si myslíme, jak pak žijí v zemích, kde mohou parazitovat jen na jiných cikánech ?
Pamatuji si vášnivé přednášky Dr. Jakoubka, který jest profesionálním cikánologem (?) a čtveřici výroků, které pronesl, zatímco mu vlály vlasy a vzdouval se knír ne nepodobný cikánskému :
" Cikán si řekne : "Co neni moje, to neni ničí" "
"Nemají základní smysl pro akumulaci kapitálu a prostředků, všechno okamžitě dělí mezi rodinu "
"Nejdřív je moje rodina, pak ostatní lidi a až na konci, tam jsou ostatní cikáni"
"Když dítě odejde od rodiny za vzděláním, je to pro ni strašlivý debakl a selhání"
Ačkoli pan Jakoubek zřejmě nemluvil o situaci v plzeňské Resslovce (ano, to je tam co je u popelnic kompletní sedací souprava s konferenčním stolkem), mě a mým spolužákům pomalu docházelo, že chtít zařadit cikány do naší spořádané, just in time společnosti, je těžší než se nastěhovat do maringotky.
Ale zpět k upoutávce.
K filmům Tonyho Gatlifa jsem se dostal zase poněkud oklikou. Jmenují se Latcho Drom ( bezpečná cesta, či dávej pozor na cestu ) Swing ( swing ) a Vengo (přicházím). První mapuje podoby cikánského života od dálného východu až na relativně blízký španělský západ. První ukázka se zastavuje někde v druhé půli cesty, a obsahuje stejnoujmenou píseň, tedy Latcho Drom.
Druhý film, Swing, zůstává v evropské části cikánského světa, konkrétně ve Francii, kde se lenošivému ale vysoce mobilnímu národu v karavanech daří velmi dobře. Ukázka přináší přívěsovou verzi slavné cikánské hymny Les Yeux Noirs ( Černé oči ), která se pomalu rozjíždí, ale o to rychleji finišuje.
Třetí a doufám, že zdaleka ne poslední snímek, který jsem shlédl, bylo Přicházím. Vengo, ,jak se film jmenuje, je posazena na horký beton andaluských sídlišť, jejichž obyvatelé stále udržují při životě španělské flamenco.. Píseň v ukázce nese název Arrinconamela.
Z dalších, ale surovějším filmům, zmíním například Transylvania, kde tentokrát nevystupuje bledý upíří hrabě, ale jeho věrní a na místní horské poměry i hluční služebníci, zhrzelá láska a divoké smyčce..
Závěrem snad jen dodat, že výraz "cikán" si může každý nahradit tím, co se mu jeví jako správné označení, neboť ani po přečtení tohoto článku nemám jasno, zda a jak je mohu všechny hodit do jednoho pytle a zda na pytel mohu vyšít jen jeden název ...
Komentáře
Přehled komentářů
No třeba takový pan Holomek o Jakoubkovi s Hirtem ví ... pravda ale je, že Jakoubek Holomka za roma či cikána vlastně nepovažuje, mno ... jojo, RES?, pravda je, že hlaví co si pamatuju, je ten knír, háro, "veselé historky" a že v první řadě seděli páni od policie
Vždyť
(Honza, 20. 11. 2008 21:15)proto je tam ten otazník za cikánologem .. byl to žert :-D ikdyž krutý .. nikdy bych neznevažoval někoho s takovým knírem ..
cigani
(Kubesh, 20. 11. 2008 16:24)
Fajtaku tebe cist jakoubek tak ho trefi, prej ciganolog. Jinak cesti cigani ani vetsinou nevi, ze nejakej jakoubek je, on jezdil zkoumat cigany na slovensko, do bulharska jezdi zkoumat ceske pristehovalce(ty puvodni ze zacatku 20. stoleti) mozna tam sem tam bude i cigan.
Jinak nevim jestli ti bude RES nejak uzitecny ptz vetsinou se cikani probiraji asi tak pul hodiny jinak se keca uplne o necem jinym:D Vetsinou o nejakym filmu nebo nejakej ptakovine:)
Měl
(Honza, 20. 11. 2008 15:56)
jsem takový rychlokurz KSA / KSA v prvním ročínku na psychologii. Romy si zapíšu příští rok, přestože se to na ekonomce tolika neuplatní..
Jakobek říkal, že jezdí studovat romy (cikány ?) do Bulharska a na Slovensko. Nevím s jakou pořídil tady nebo tam ..
Jakoubek
(petruše, 20. 11. 2008 15:50)a na cos měl Jakoubka? já jsem chodila na romové jako etnická skupina s otazníkem ... jen mám takový pocit, že romové nemají pány Jakoubka s Hirtem zrovna moc v oblibě ... mno
knír
(petruše, 20. 11. 2008 23:15)